12 Aralık 2024
  • İstanbul9°C
  • Ankara7°C
  • İzmir15°C
  • Konya9°C
  • Sakarya9°C
  • Şanlıurfa14°C
  • Trabzon11°C
  • Gaziantep14°C

NECİP TOSUN: YAZARLIK İÇİN ADANMIŞLIK GEREKİR

Günümüzün önemli hikayeci ve eleştirmeni Necip Tosun, Türkiye Yazar Birliği’nde devam eden Yazar Okulu “D. Mehmet Doğan ile Yazı Atölyesi”nde ders verdi.

Necip Tosun: Yazarlık için adanmışlık gerekir

03 Mart 2020 Salı 09:41

28.02. 2020 tarihinde TYB Mehmet Akif Divanı'nda konuşan Tosun, yazar olmak isteyenlerin kelime hazinesinin zengin olmasının en önemli unsur olduğunu söyledi.

Yazarlığın ilk şartı kelime hazinesini genişletmektir

Bu konudaki tecrübelerini paylaşan Tosun, “18 yaşında Ankara’ya geldiğimde Cahit Zarifoğlu, ‘Sözlük al masanda dursun, her gün rastgele seçtiğin kelimelere çalış, günlük hayatta bunları kullanmaya çalış. İlk başta aklıma yatmamıştı, sözcüklere çalışmak, sözlük okumak. Bu görüşmeden dört beş yıl sonra ben öykü yazmaya başladım. Bazı duyguları tam anlamıyla ifade edemiyordum. İşte o zaman Cahit Zaridoğlu’nu anladım ve  O’na hak verdim. İnsanın duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesi için kelimelere ihtiyacı var. Yani yazarlığın ilk şartı kelime hazinesidir.” dedi.

Büyük yazarlar günlüklerden edebiyata geçti

‘Yazarlık yolunda ikinci tavsiyem günlük tutmanız, yazmayı her gün devam ettirmeniz, alışkanlık haline getirmeniz gerek” diye konuşan Necip Tosun, kendisinin de 30 yıldır her gün günlük tuttuğunu, büyük yazarların çoğunun  günlüklerden edebiyata geçtiğini ve yazmanın  aynı zamanda bir yüzleşme olduğunu belirtti.

Kursiyerlerin büyük ilgi gösterdiği derste “okumak ve yazmak” konusunda önemli açıklamalarda bulunan Necip Tosun, “Edebiyat uğraşısı ne gelir geçer bir heves ne de belli zaman aralıklarına sıkıştırılmış bir uğraştır. Bütün bir hayatı kapsar ve ısrar, devamlılık ister. Ancak bu adanmışlık büyük yazarları ortaya çıkarır. Edebiyat dünyasındaki büyük yazarların büyük çoğunluğu tam bir adanmışlık içinde bir hayat sürmüş büyük yazar olmanın bedelini de ödemişlerdir.” dedi.

Edebiyat mahfilleri konusunda bilgi veren Tosun, edebiyat sevenlerin ilk dönemde kahvelerde, pastanelerde, lokantalarda toplandığını, edebiyat, sanat, kültür sohbetleri yaptıklarını, buralarda dersler, öğütler, bilgiler alındığını ve herkesin kendi bireysel yol haritalarına yön verdiklerini söyledi.

Günümüzde ise edebiyat mahfillerinin ağırlık noktasını “sosyal medya” oluşturduğunu ifade eden Tosun, elektronik ortamlarda e-okullar ile sohbet ortamlarıyla tecrübeli yazar- yazar adayı karşı karşıya gelerek tecrübe aktarımı gerçekleştirdiklerini belirtti.

Gençliğimde karşılaşmak istediğim kitabı yazdım

Son eseri “Edebiyat Atlası” nı yazma nedenini de açıklayan Tosun, “Yıllar önce edebiyat hayatıma yeni başladığımda edebiyatın temel konularını tartışan, okuma ve yazma tecrübelerini aktaran, okuma listeleri bulunan kitaplar arıyordum. Bir edebiyat okuru neler okumalı? Bir yazar adayı hangi yollardan geçer? Aslında genç bir yazara yol gösterecek kılavuz kitap arıyordum yıllar önce. Bu kitap biraz da o arayışımın ürünüdür. Genç edebiyatçılara ve okurlara bir kılavuz kitap hazırlayayım dedim. Önce başlıkları belirledim. Sonra yazdım. Zamanımı da aldı açıkçası. Dört-beş yılı buldu. Önereceğim kitaplarla ilgili seçmeler, elemeler yaptım. Bir anlamda gençliğimde karşılaşmak istediğim kitabı yazdım.” dedi.

Yazarlığa karar verdiğinizde daha seçici olmalısınız

Dersin sonunda kursiyerlerin yoğun sorularını da cevaplandıran Necip Tosun,  hangi kitapların okunası gerektiğine, hangi kitapları okuduğuna ilişkin bir soru üzerine de şunları söyledi: “Yazarlığa karar verdiğimizde normal bir okur olmaktan çıkmalıyız. Okuduklarımız, yazarlığımıza katkıda bulunacak, geliştirecek kitaplar olmalı. Öyle kitaplar vardır ki, sadece yazarlar için yazılmıştır. Örnek olarak Faulkner, James Joyce, Virginia Woolf gibi isimlerini söyleyebilirim.” diye konuştu.

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.