Ercan Yıldırım
Yakın tarihe farklı bir bakış getiren Doğan’ın bu çalışması Kemalizm’in incelerek, rehabilite olarak kılcallara, derinlere nüfuz etmeye başladığı ikazını da yerine getirmiyor değil.
Türkiye’de yakın tarih üzerine çalışmalar Tek Parti sonrasında başladı. Yakın tarih ilgisi daha çok İslamcı camiada gelişti; bilhassa 12 Eylül’den sonra sol-liberal kesim Kemalizmi, Cumhuriyet idaresini mercek altına aldıysa da dindar reflekslerden çok farklı hassasiyetler geliştirdi
İslamcıların da sol-liberallerin de Kemalizm eleştirisinin merkezinde İslam bulunur; İslamcılar laikliği öne çıkararak İslam’ın geri plana itildiği, sol-liberaller ise tam tersi Cumhuriyet idaresinin laikliği tam uygulamadığı özellikle Sünniliği tercih ettiği tezini öne sürer. Yakın tarih ilgisi Tek Parti sonrasında Batılılaşma ve İttihatçılık üzerinden ele alınır. 1939’da Hareket’i kuran Nurettin Topçu değil ama 1943’te Büyük Doğu’yla Necip Fazıl Batılılaşma, Kemalizm, Tek Parti üzerine yazılar yazar.
Elbette günümüzde bile canlılığını koruyan II. Abdülhamit eksenli “Ulu Hakan-Kızıl Sultan” dikotomisi siyasal alandaki karşıtlığın tam manasıyla kendisidir. Necip Fazıl, Vahdettin ile ilgili bir kitap yazarak bu alanda öncülük vazifesini layıkıyla yerine getirir.
Devamı: https://www.yenisafak.com/hayat/kemalizmi-yeniden-okumak-3494846
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.