• İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C
  • İzmir 15 °C
  • Konya 9 °C
  • Sakarya 9 °C
  • Şanlıurfa 14 °C
  • Trabzon 11 °C
  • Gaziantep 14 °C
  • Bolu 5 °C
  • Bursa 11 °C

“HİCAZ DEMİRYOLU HİLAFET MAKAMININ 20. YÜZYILDAKİ EN BÜYÜK PROJESİDİR”

“HİCAZ DEMİRYOLU HİLAFET MAKAMININ 20. YÜZYILDAKİ EN BÜYÜK PROJESİDİR”

 

Türkiye Yazarlar Birliği Kayseri Şubesi tarafından düzenlenen “Enderun Mektebi” Programında bu hafta Hamidiye Hicaz Demiryolunun siyasi, ekonomik ve kültürel etkileri anlatıldı. Programda konuyu Türkiye Yazarlar Birliği Kayseri Şube Başkan Yardımcısı Vedat Önal anlattı. 
Vedat Önal konuşmasında, dünyada ve Osmanlı Devleti’nde, demiryollarının tarihi gelişimi ile ilgili kısa bir bilgi verdikten sonra, Osmanlı Devleti döneminde dünyadaki gelişmelere paralel olarak kurulmaya başlanan demiryolu hatları ile ilgili bilgiler verdi. Hicaz Bölgesine bir demiryolu hattı yapılması projelerinin 1860’lı yıllardan itibaren gündeme gelmeye başladığını fakat 1890’lı yıllara gelinceye kadar harekete geçilmediğini anlattı. Bu arada daha önce tamamlanan Rumeli demiryolları ile İstanbul’un Avrupa’ya Berlin’e kadar bağlandığını, doğuda ise, İstanbul’un, Bağdat ve Şam arasındaki bağlantısını sağlayan demiryollarının da yapımının tamamlandığını ifade etti. 1980’lı yıllara gelindiğinde ise, İstanbul’u Kudüs, Medine, Mekke, Cidde ve Yemen’e bağlayacak bir demiryolunun büyük faydalarının olacağı ve özellikle de hacıların ulaşımında büyük kolaylık sağlayacağı görüşü benimsenerek çalışmalara başlanıldığını anlattı. Bu süreçte özellikle Arap İzzet Paşa’nın ve Şakir Paşa’nın katkılarının büyük olduğunu, II. Abdulhamit’in de bu projeye sahip çıkarak biran önce gerçekleştirilmesi için Hilafet makamı olarak her şeyini ortaya koyduğunun altını çizdi. Hicaz Demiryolunun 1909 yılına kadar Hamidiye Hicaz Demiryolu olarak anıldığını fakat İttihat ve Terakki’nin iktidarı darbe ile Abdulhamit handan zorla almasının ardından ismin başındaki “Hamidiye” ibaresinin çıkarıldığını ve Mekke ve Yemen’e kadar uzanması planlanan projenin içerden ve dışardan gelen aksatma girişimleri ile ancak Medine’ye kadar ulaşabildiğini anlattı. Abdulhamit Hanın bu ve benzeri projelerinin sekteye uğramasının ve onun tahttan indirilmesinden sonra uygulanan yanlış politikalar sonucunda sadece Hicaz coğrafyasını değil, Kudüs’ün ve Filistin coğrafyasının İngilizlere kaybedilerek terör devleti İsrail’in kurulmasının yolunun açıldığını ifade etti. Bugün de Kudüs davasına hizmet edilmek isteniyorsan, II. Abdulhamit Hanın bu projelerinin ve uyguladığı siyasetin iyi anlaşılmasının önemine vurgu yaptı.
Türkiye Yazarlar Birliği Kayseri Şubesi Başkan Yardımcısı Vedat Önal konuşmasında, Müslümanların birliği yani İttihad-ı İslam konusu ile birlikte, halifeliğin kaldırılması için resmi tarih tezinde vurgulanan “Halifelik zaten önemini yitirmişti” söyleminin gerçeği yansıtmadığını, Hicaz Demiryolunun bunun en büyük delili olduğunu da anlatarak bu konuların gençlere doğru anlatılmasının, tarihimize bakışın doğru yönde değişmesini sağlayacağını vurgulayarak çok önemli hususlara vurgu yaptı.
“İSLAM ÜMMETİNİN SON VE EN BÜYÜK İTTİHAD-I İSLAM PROJESİ HİCAZ DEMİRYOLUDUR”
Projenin 2 Mayıs 1900 tarihinde Halife II. Abdulhamit’in iradesi ile başlamasının ardından dünyanın her köşesinden Müslümanların bu projeye katkı sağlamak için adeta birbirleri ile yarıştıklarını anlattı. Projenin çok kısa bir sürede, yine rekor sayılabilecek hızda ilerlemesinin en önemli sebebinin de Müslümanların bu projeye bir “İttihad-ı İslam” yani Müslümanları bir araya getireceğine inandıkları bir proje olarak sahiplendikleri için destek verdikleri için olduğunun altını çizdi. Batılılar tarafından yapılması asla mümkün olmayan bir hayal olarak görülmesine rağmen, proje hayata geçirildikten sonra, yine kendileri tarafından proje tamamlanmadan kara geçen dünyadaki tek örnek olarak kabul edilmesinin projenin dünyada ne kadar önemli bir gündem oluşturduğunu ve yakından takip edildiğini de gösterdiğini vurguladı. 
“HİLAFET MAKAMI ÖNEMİ…

137f178d-2157-4d9d-8f34-40357456b661-001.jpg

Bu haber toplam 30 defa okunmuştur
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Türkiye Yazarlar Birliği | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz. Sitede yayınlanan yazıların sorumluluğu yazarlarına aittir.
Tel : 0312 232 05 71 - 72 | Faks : 0312 232 05 71-72 | Haber Scripti: CM Bilişim