Mehmed Âkif Ersoy Araştırmaları Merkezi Başkanı Doğan’ın, İlki 2008 yılında yayınlandığında büyük ilgi gören, Mehmet Âkif Ersoy’un hayatı ve eserlerinin yer aldığı kitap; “İslâm Şairi İstiklâl Şairi Mehmed Âkif” in 5. baskısı Yazar Yayınlarından çıktı.
Eser sunuş yazısı ile başlıyor ve devamında giriş bölümünde, “Meclis’in kayıtlı İslâm Şairi, Örnek bir şahsiyet, İstiklâl Marşı: Bir meydan okuma, Millî Mücadele’den sonraki hayatı, Karalama kampanyaları hüsrana uğradı” başlıkları altında Mehmet Âkif Ersoy’un hayatından kesitler sunuyor.
Mehmed Âkif Hayatı Eseri, eseri hayatı
Altı bölümden oluşan kitabın ilk bölümün başlığı; “Mehmed Âkif Hayatı Eseri, eseri hayatı” Bu bölümde yer alan yazıların konu başlıkları ise şöyle sıralanıyor:
“Safahat başlıyor, Millî Mücadele’de, Ankara’nın daveti, Mehmed Âkif Ankara’da, Yaşanarak yazılan bir şiir: İstiklâl Marşı, Vatan ve iman hizmetinde şiir, Millî Mücadele’nin fikir cephesi ve Mehmed Âkif, Birinci TBMM’nde geleneksel ve yeni dinî kurumlaşmaların temsili, Millî Mücadele ve İslâm etken’i, Mehmed Âkif ve İslâm Kongresi, Meclis’te gruplaşmalar ve Mehmed Âkif , İslâm etkeninin dışlanması, Vazifenin sona erişi ve vazifeli şairin İstanbul’a dönüşü, “Şair”in bir vazife ve mesuliyet adamı olarak portresi ve Sonuç: Yaşayan Mehmed Âkif.”
İslam Şairi Âkif bey Ankara’da
Yazar eserin 2.Bölümde şairimizin Milli Mücadele dönemindeki çalışmalarına yer veriyor. İslam Şairi Âkif bey Ankara’da nın üst başlığı altındaki konu başlıkları: İslâm şairi Âkif bey Ankara’da, İslâm Şairi “Mehmed Âkif’in “İstiklâl Şairi olması, Mehmed Âkif vatan hizmetinde, Anadolu’da direniş ve Balıkesir hitabesi, Mücadelenin manevî cephesi ve Ankara’dan davet, Üsküdar, Eskişehir, Ankara hattı, Hakimiyet-i Milliye’deki haber: “İslâm Şairi Âkif Bey”,Büyük Millet Meclisi’nin Memlekete Beyannamesi, “Dinin son yurdu”nu kurtarmak “İslâm Şairi Âkif Bey” Bu haber neyi anlatır?, Hakimiyet-i Milliye’nin haber muhtevası ,Ankara’ya gelenler, Millî Mücadele’nin beklenen adamı, Tamamen dinî bir açılış!, “İslâm Şairi”bnin iç ve dış imajı, Ankara: İyimserlik günleri, Taceddin Dergâhı’nda, Anadolu’nun bağrından bir haykırış, Neden Mehmet Âkif, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı günlerin Ankarası, “Bir Müslüman enternasyonali”, Büyük Millet Meclisi’nde İstiklâl Marşı’nın Kabulü görüşmeleri, “Anadolu’da İslam Kongresi, İslâm Şairi / İstiklâl Şairi, İman ve fikrin şiiri, Askerlerin sağlaması, İstiklâl Marşı milletin malı.
Gençlik için iki model: Halûk ve Âsım. Bu konu başlığı 3.bölümün makaleleri;
Tevfik Fikret Halûk yüzünden mi unutuldu, “Bir misyonerlik olayı”, ozitivizmin amentüsü, Tarih-i Kadim’e tarihi aşan cevap, Fikret insaniyetçi mi, milliyetçi mi?, İlahi isyan ve Allahsız insanın isyanı, Çağını kavramak, Âkif milletin vicdanı, Halûk Fikret’in çocuğu, Âsım bir neslin temsilcisi, Âsım’ın nesli tarihî gerçek ,Dinden kaçırılan Halûk’un dramı, Tevfik Fikret’in modeli çöktü, Âkif’in ve Âsım’ın alternatifi yok, Halûk da Âsım olabilirdi, Milli Eğitim müflis modele uydu,
Mehmed Âkif ve Süleyman Nazif
4.Bölümün konu başlığı ise; “Mehmed Âkif ve Süleyman Nazif” Bu bölümde yer alan makaleler; Süleyman Nazif: Kısa Hal tercümesi ve eserleri, Süleyman Nazif’in Mehmed Âkif’le tanışması ve dostlukları, Nazif’in takdirkârlığı, Âkif’in iman ve ümid telkini, Unutulan adam! , Hafızamızdaki Süleyman Nazif: Ahmet Haşim’in son şarkısı, Resimdeki gölge, Koyulaşan gölge, Acı son, Son Nefesimle Hasbihal ve Süleyman Nazif’e.
“Nureddin Topçu ve Mehmed Âkif: İki şahsiyet, tek karakter” ana başlığı 5.Bölümde yer alan konu başlıkları ise Âkif’in düşmanları - millet düşmanları, Safahat’ın tahlili ve Mehmet Âkif’in halefi. Eserin 6. ve son bölümünün konu başlığı “Mehmed Âkif, İstiklâl Mârşı, Taceddin Dergâhı” Bu bölümdeki konu başlıkları ise; Şehirsiz burjivazi ve bir ”İstiklâl Marşı vak’ası“, Türkiye Burjivazisi niye böyle? Ve Bir Konuşma.
Mehmet Âkif Ersoy’un doğru anlaşılması amacıyla hazırlanan eserin arka sayfasında ise şu bilgilere yer veriliyor:
“Mehmed Âkif 21. yüzyılda da eseriyle, hayatıyla ve mücadelesiyle güçlü bir örnek olarak önümüzde duruyor. Onun aynı zamanda millî aidiyet sembollerimizden birinin yapıcısı olması, her dönemde ilgi odağı olmasına yol açıyor. Son yıllarda Mehmed Âkif’le ilgili çok sayıda yayın ortaya çıktı. Bunların bir kısmı, basit birbirinin tekrarı denilebilecek bilgiler ihtiva eden kitaplar. Mevcut yayınlara bakarak Mehmed Âkif’le ilgili hâlâ yapılacak çok şey olduğunu söyleyebiliriz. Bu kitapta, döneminde “İslâm Şairi” olarak tanınan ve bu kimliği ile Ankara’ya dâvet edilen Mehmed Âkif’in Millî Mücadele sırasında mücadelenin manevî cephesini güçlendiren bir şahsiyet olarak İstiklâl Marşı’nı istek, hatta ısrar üzerine yazması, böylece “İslâm Şairi”nin aynı zamanda “İstiklâl Şairi” olması süreci üzerinde ağırlıklı olarak durulmaktadır. Yakın tarihin gerçeklerinden koparılarak “inkılap tarihi”ne dönüştürülmesi bilhassa Millî Mücadele döneminin doğru anlaşılmasını imkânsız hâle getirmiştir. Dönemin metinlerine dayanılarak hazırlanan bu bölümün, Millî Mücadele’nin gerçek fikir zeminini ve Mehmed Âkif’in rolünü anlama yönünden bilhassa faydalı olacağını ümit ediyoruz.”
Yazar Hüseyin Öztürk'ün kitap hakkındaki değerlendirme yazısı: https://www.tyb.org.tr/islam-sairi-istiklal-sairi-156h.htm
İslâm Şairi İstiklâl Şairi Mehmed Âkif / D. Mehmet Doğan / Yazar Yayınları / 5. Baskı / 174 Sayfa
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.