‘Bir Kitap Bir Yazar’ın bu sezon ki ilk konuğu eğitimci, bürokrat ve yazar Nihat Büyükbaş oldu.
Söyleşi, Büyükbaş’ın “Türklerde Eğitim” adlı kitabı üzerine gerçekleştirildi.
Açılış konuşmasını TYB Ankara Şubesi adına Başkan Mehmet Sait Uluçay gerçekleştirdi. Uluçay, konuşmasında yeni sezona buruk bir başlangıç yaptıklarını dile getirerek Türkiye Yazarlar Birliği Şeref Başkanı D. Mehmet Doğan’ın vefatından dolayı yaşadıkları derin üzüntüyü paylaştı. Buna rağmen geleneksel hale gelen kültür ve edebiyat etkinliklerine devam edeceklerini vurguladı.
Konuşmacı Nihat Büyükbaş ise gözlerine, kitabının yazılış sürecini anlatarak başladı. Kitapta Türk Dünyası ile Anadolu arasındaki eğitim yaklaşımlarını karşılaştırma imkânı bulduğunu belirten Büyükbaş, araştırmaları sayesinde Türk kültüründeki eğitim sistemine dair daha derin bir anlayış kazandığını söyledi.
TÜRKLERDE BİLİM NEDEN GELİŞMİYOR?
Etkinlikte,’Türklerde Bilim Neden Gelişmiyor?’ sorusuna da yanıt arandı.
Büyükbaş, kitabının çıkış noktasını “Türklerde neden bilim adamı yetişmiyor, bilim gelişmiyor?” sorusu üzerine kurduğunu ifade etti. Türklerin bin yıldır Anadolu’da bir arada yaşadığını, ancak bilimsel üretimde yetersiz kaldığını vurguladı.
“Bilim, anadilde üretilir” diyen Büyükbaş, bu sorunun kökenini araştırmalarında derinlemesine inceledi.
TANZİMATTAN SONRA EĞİTİM SİSTEMİ YABANCILARIN KONTROLÜNE GEÇTİ
Büyükbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: “Tanzimat Fermanı sonrası Osmanlı’da uygulamaya konan Maarif Nizamnamesi, eğitim sisteminin yabancıların kontrolüne geçmesine neden oldu.
Bu dönemde, yabancı okullarda eğitim gören öğrenciler, Osmanlı’nın son dönemindeki önemli pozisyonlarda yer aldı. Mustafa Kemal Atatürk’ün de yanında bulunan birçok kişi, bu okullardan mezun oldu.”
Batı’nın bilim insanı, sanatçı ve devlet adamı yetiştirme konusundaki başarısını tarihsel bir perspektif ile değerlendiren Büyükbaş, Osmanlı’nın neden aynı başarıyı gösteremediğini sorguladı.
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI ELE ALINDI
Büyükbaş, Cumhuriyet döneminde Atatürk’ün, Mecelle’yi temel alarak medreselerdeki hukukçulara kanun taslakları hazırlatmak istediğini ancak bu girişimden sonuç alınamadığını söyledi. Bunun sonucunda, Türkiye’nin Batı’dan kanun metinlerini almak zorunda kaldığını belirtti. Eğitimde özgün bir sistem oluşturamamanın etkilerinin Cumhuriyet döneminde de devam ettiğini vurgulayan Büyükbaş, özellikle 1990’lara kadar üniversitelerde Ermeni meselesi üzerine yapılan çalışmaların eksikliğine dikkat çekti.
KÖY ENSTİTÜLERİNİN VERİMLİ OLAMAMA NEDENİ
Büyükbaş ayrıca, Cumhuriyet’in ilk yıllarında kurulan Köy Enstitüleri’nin Batılı tarzda eğitim verdiğini, bu yüzden de verimli olmadığını savunarak, Türkiye’nin kendine özgü bir eğitim sistemi oluşturamamasını eleştirdi. Eğitimdeki bu eksikliklerin, Türk toplumunun bilimsel alanda ilerleyememesine neden olduğunu belirten Büyükbaş, bu konuda atılacak adımların önemine dikkat çekti.
Etkinlik, katılımcıların soruları ve Nihat Büyükbaş’ın cevaplarıyla son bulurken, eğitim ve kültür konularında derin tartışmalara sahne oldu.
HABER: MUHAMMED IŞIK-MÜSLÜM IŞIKLAR (TYB ANKARA YÖNETİM KURULU ÜYELERİ)
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.